vineri, 5 octombrie 2012

Hernia inghinala la copii-diagnostic

     Imi rasuna in minte vorba medicului nostru pediatru "cand ai copii incep si problemele care niciodata n-o sa se termine, doar ca difera in functie de varsta copilului". Si mare dreptate mai are. 
     Intr-o seara, dupa ce i-am facut baietelului dus, l-am intins pe pat ca de obicei ca sa-i pun pampersul si am vazut o umflatura. A si zis ca-l doare burta. Ne-am tot uitat impreuna cu sotul, parea ca si cum testiculul ar fi urcat sus in zona inghinala spre abdomen. Insa le-am verificat imediat  si erau amandoua in scrot. In zece minute nu mai avea nimic, nicio umflatura, a inceput sa se joace, dar eu am ramas nelinistita. A doua zi am sunat pediatra, si a zis ca e ori un testicul flotant, ori ceva ganglion. Nu am stiut nici eu sa-i explic exact ce am vazut. Oricum a ramas stabilit ca atunci cand i se mai elibereaza programul sa vina sa-l vada. Soacra-mea care sta ziua cu el, zice ca nu a vazut nimic, ca baietelul e sanatos si sa nu mai inventez boli si sa ma linistesc. Am mai si citit pe net ca daca ai hernie, atunci cand stai pe orizontala dispare. La baietelul meu era invers, cand a stat pe spate i-a aparut asa si conform descrierii nu parea hernie. Peste o saptamana iar s-a plans ca-l doare burtica, era tot asa dupa dus. M-am gandit ca are legatura cu apa calda de la dus si ca se dilata ceva vase. I-am facut repede o poza, ca sa-i arat si lu soacra-mea care nu ma credea.




     Cand a venit pediatra, inca de cand i-am aratat poza, inainte sa-l controleze, a zis ca e hernie inghinala, de fapt hernie inghinoscrotala. Mi-a explicat cum apare, ca toti prietenii ma intrebau "dar ce a ridicat greu?" si eu innebuneam cand ii auzeam, doar nu credeau ca l-am lasat sa ridice mobila...Baietii cand sunt in burta mamei au testiculele in abdomen, urmand sa coboare in scrot pe doua canale (fiecare in cate o parte, respectiv stangul si dreptul), din cate am citit maxim ar trebui sa coboare pana la 3 luni de la nastere. La unii aceste canale nu se inchid. In cazul baietelului meu nu s-a inchis cel drept, astfel ca ramane deschisa legatura intre scrot si abdomen si hernia e de fapt o bucatica de intestin care coboara pe canal. 
     Nu e ceva ce poate fi tratat cu medicamente, nu exista tratament decat cel chirurgical si cine are copilas, stie cum innebuneste pe un parinte cuvantul operatie, dar sa te mai si imaginezi cu copilul in operatie. Astfel ca incepi asa, cu plansul zilnic, in orice moment al zilei, oriunde (eu am plans si in statia de tramvai).
      Nici sa astepti prea mult operatia nu e bine, se poate intampla sa se "sugrume" acea bucatica de intestin , medical spus -ocluzie intestinala- si cand se intampla asta sunt dureri groaznice, trebuie operatie de urgenta. Asta e motivul pentru care nu vreau sa astept, de fiecare data cand zice ca-l doare burtica, chiar daca e de la papica, eu cred ca e de la hernie, sa stai tot timpul speriat te distruge psihic, asa ca am planificat operatia cat de repede am putut. Am vrut chiar mai repede dar a racit, chiar cand am fost la consult la chirurgul pediatru era racit, asa ca a trebuit sa asteptam sa-i treaca raceala si sa treaca cel putin 10 zile de la raceala pana la operatie, ca sa nu fie probleme la anestezie, trebuie sa fie perfect sanatos. Anestezia o sa fie totala si mi se ridica parul de groaza.
     Inca plang, pentru ca operatia am programat-o saptamana viitoare, asa ca pana atunci mult stres mai e. Am pus si poza in speranta ca pot ajuta si  alte mamici. In poza pare mai proeminent decat era in realitate. Nu e tot timpul asa,eu am observat doar dupa baita.
     O sa revin dupa operatie si sa va povestesc cum a fost, pana atunci mamici, aveti incredere in instinctul vostru, niciodata nu m-a inselat instinctul de mamica. Cand simti ca ceva nu e in regula, nu apleca urechea la ce spun cei din jur. 

3 comentarii:

  1. multumim pentru articol...asta am observat si eu acum cand l-am pus culcare si l-am lasat in putulica goala...doar ca la al meu e pe partea dreapta....Poate fi ceva ereditar?Sotul meu a fost operat cand a fost mic de hernie doar ca era mai mare decat puiul meu...El are doar 1 an si 8 luni

    RăspundețiȘtergere
  2. Pe partea dreapta a avut si Tudor:(
    Nu stiu daca e ereditar, sotul nu a avut.
    Daca o sa mai citesti si celelalte postari medicale de pe blogul meu o sa vezi ca eu l-am operat. Bine, nu eu, medicul...E foarte greu pentru mama, dar trece. Daca mai ai intrebari nu ezita sa o faci.

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna. Ziua. Am un baiatel de 4 ani. Si azi de mineata Cand so dus la baie am observat ca are o umflatura pe partea dreapta. Si nu stiu. Ce poate fie. Varog frumos sa. Imi dati un. Raspuns

    RăspundețiȘtergere